Soliga Turkiet

Jag börjar med att bjuda på den klassiska charter-bilden:


Och nog var det Charterresa alltid, fullt av stela svenssons som applåderar när planet landar och blir rädda när flygvärdinnorna pratar Engelska med dom. De svarar lite blygt; "yes yes, please" och vänder sedan ner blicken i knäet på sin respektive, man kan också ge sig fasen på att mannen som sitter brevid bär högt uppdragna golfstrumpor, seglarskor, och KORTbyxor. Vem bär den kombinationen? Det är så härligt svenskt, precis som Vanheden!

Resan gjorde gott, hade haft mycket på jobbet veckorna innan så därför var det extra skönt med en paus från vardagen. Allt som allt kan jag nog säga att detta var den bästa charterresan som jag gjort, kanonväder hela veckan, exceptionellt fräscht hotell som stoltserade med 5 stjärnor, god mat och gott vin/öl.


Vi hittade en favoritrestaurang som heter La Luna, vi blev bästa vänner med en Turk vid namn Nedim som jobbade där, vi kom mycket bra överens, speciellt han och min far. Pappa råkade lova Nedim både husrum och mat om han kom till Sverige nån gång, han skulle få bo i hans friggebod tillsammans med hans katt. Dagen efter så kände min far dock att han kanske lovat för mycket.

En kväll när vi satt på La Luna så beställde vi som vanligt in en flaska rött, jag hade tidigare afton blivit tillfrågad av Nedim att smaka av vinet, självklart gjorde jag det, jag luktade länge och noga, tog en slurk som jag länge gurglade runt i munnen, sen vände jag mig om mot den ganska förvånade servitören och sa; "Hmm, medium dry....hmm..I´m guessing Cabarnet Sauvignon!"

Nedim tappade hakan genom marken efter att han tittat efter på flaskan och konstaterat att det visst var ett halvtorrt vin av druvan Cabarnet Sauvignon. Jag hävdade självklart att jag inte tjuvkikat.

Men denna kväll var det alltså min fars tur att smaka av vinet, även han låtsades vara en erkänd vinkännare, han smakade av och kunde på knöglig engelska konstatera att;  "This taste like shit!". Även denna gång tappade servitören hakan i golvet. Han måste undrat om allt stod rätt till hos far och son i denna familj. Men kul hade vi!

Jag bjuder på ett par bilder som får tala för sig själva;
         
             

Som sagt var, man klagar inte!
Nu ska jag sova ett par timmar för att orka med kvällen, snackade med Levin precis, han och Larry är på öl & whiskey-mässa i sthlm så de lär ju vara bra snygga ikväll när de kommer hem.

Över  & Ut // CS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0